Een website is geen schilderij

|

We beginnen dit keer met een veel gehoorde uitspraak: "We hebben een paar jaar geleden een website laten maken en daar is sinds dien niets meer mee gedaan". Dat is een gemiste kans en dat vinden wij zonde. Wij zeggen altijd "Een website is geen schilderij". Allerlei technieken en trends veranderen/verbeteren en daarmee uw mogelijkheden, maar ook die van een hacker. En dan hebben we ook nog de zoekmachines die in hun zoekresultaten (wel) meegaan met de tijd.

Denk aan de veiligheid

Net als dat uw auto na verloop van tijd toe is aan onderhoud is hetzelfde nodig voor website software. Zo worden er verbeteringen doorgevoerd en 'veiligheidslekken' gedicht. Hackers zijn continu bezig deze lekken te vinden in bestaande software. Gelukkig zijn er ook goedwillende 'hackers' die hetzelfde doen. Zodra er een lek gevonden wordt zal deze in geval van een kwaadwillende hacker worden benut en na verloop van tijd worden gedetecteerd. In geval van een goedwillende 'hacker' zal deze contact opnemen met de makers van de software en zijn ervaringen delen. In beide gevallen zal er een update als gevolg komen. Kortom blijf bezig en houd uw software up-to-date. Dat voorkomt een hoop ellende en tegenwoordig (in het uiterste geval) zelfs boetes.

Niet te vergeten dat software niet alleen veiliger wordt door deze te updaten, maar ook worden de functionaliteiten uitgebreid en soms gecorrigeerd. Redenen genoeg dus om uw website software up-to-date te houden.

Ga mee met de tijd

Zoals gezegd veranderen allerlei zaken continu. Dat is wel eens vervelend, maar meestal alleen vervelend als u niets met uw website doet. Er zijn talloze voorbeelden, hierbij een van deze: In april dit jaar is er door Google een wijziging doorgevoerd die (grote) gevolgen heeft voor oudere websites. Sinds dien worden de websites die geen rekening houden met hun weergave op tablets of smartphones lager weergegeven in de zoekresultaten. Een best ingrijpende verandering, maar rekening houdende met het feit dat het technisch al jaren mogelijk is niet ontdenkbaar, sterker nog juist fijn. Want uw website, die wel rekening houd met de weergave op een tablet of smartphone (ook wel responsive genoemd), werd vanaf dat moment opeens beter vindbaar. Een juiste beloning voor u, aangezien u wel moeite doet voor een goede/mooie website.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Elke zoekmachine is continu bezig de zoekresultaten te optimaliseren. Daarbij houden zij onder andere rekening met de trends van de markt, denk daarbij aan de meest gebruikte technieken (responsive), maar ook relevante inhoud en bezoekersaantallen. Kort gezegd wilt een zoekmachine voor elke zoekopdracht de meest relevante websites voorstellen. Wilt u meer van een zoekmachine weten, kijk dan eens op ons SEO deel van de website. Aan de andere kant wilt u zoveel mogelijk bezoekers die uw producten kopen en/of contact met u opnemen.

Relevantie wordt onder andere bepaald door de tijd dat bezoekers op uw website zijn. Daarnaast moet uw website überhaupt vindbaar zijn voor bepaalde zoekopdrachten. Het eerste hebben we invloed op door de website inhoud goed te schrijven, zodat de bezoeker daar iets mee kan. Het tweede hebben we invloed op door ervoor te zorgen dat (delen van) de gewenste zoekopdracht voorkomt in onze zichtbare en niet-zichtbare website inhoud. Wilt u weten wat de niet-zichtbare inhoud van uw website is? Kijk dan eens op ons SEO deel van de website, bij de onderdelen 'Pagina titel, 'Meta description' en 'Meta keywords'.

Zorg er dus voor dat de zichtbare en niet-zichtbare inhoud van uw website geoptimaliseerd blijft. Daarvoor zijn talloze hulpmiddelen beschikbaar. Zo installeren wij altijd een aantal hulpmiddelen voor u, zodat het bijhouden en invullen makkelijk is en blijft. Ook kunnen wij dit (desgewenst) geheel van u overnemen. Daarnaast zijn er ook hulpmiddelen in vorm van andere website(s) die uw website eenmalig of continu kunnen analyseren op SEO. Wilt u meer weten over onze SEO dienstverlening en expertise? Neem dan contact met ons op.

Wordt geen (digitaal) uithangbord

Blijf vernieuwen, geef uw bezoekers een reden om terug te keren naar uw website. Uw website wordt niet beter als deze jaren lang hetzelfde blijft en deze wordt al helemaal niet meer waard. Voegt u nieuws (of een blog) toe aan uw website waar u daadwerkelijk ook regelmatig (relevant) nieuws plaatst, dan houden bezoekers deze in de gaten. Heeft u veel terugkerende bezoekers? Bedenk u dan eens wat een actie communiceren via uw website voor effect heeft. Lijkt ons in elk geval veel beter om uw vaste/terugkerende klanten hiermee te bereiken, dan alleen nieuwe bezoekers die u (nog) niet kennen.

Blijf proberen

Een website bevat eindeloze mogelijkheden welke u kunt proberen. Blijf hierbij altijd bij uw doelgroep. Denkt u dat uw doelgroep toe is aan een login account waarmee zij hun eigen gegevens kunnen onderhouden? Dat kan. Blijkt dat toch niet te zijn, dan is het deactiveren nog veel eenvoudiger. Organiseert u een evenement waarbij de deelnemers zich moeten aanmelden? Regel het eenvoudig via een uitbreiding en speciale pagina van uw website. Uw bezoekers krijgen een professionele indruk van uw bedrijf en u heeft geen administratie bij te houden. Niet te vergeten na het evenement deactiveert u deze pagina gewoon weer. Zo zijn er talloze mogelijkheden te bedenken, zoals: een chat module, referenties door bezoekers laten toevoegen (en te verifiëren), een contact- of sollicitatieformulier, twitter- of facebook feed weergave, etc. Kijk ook eens naar ons portfolio voor leuke ideeen.

Bij JACCS houden wij (desgewenst) al dit soort zaken in de gaten, daarvoor komen wij bij al onze klanten jaarlijks gratis langs. Bent u geen klant? Wij adviseren u graag! Geïnteresseerd in onze dienstverlening, neem dan contact met ons op.