Eerst SEO daarna SEA

SEO staat voor Search Engine Optimizing. Zo bestaat er ook SEA, wat staat voor Search Engine Advertizing. Dit zijn twee verschillende dingen, die wel degelijk met elkaar te maken hebben. Wat veel mensen vergeten is dat SEO eerder komt dan SEA, zonder SEO aandacht te geven functioneert SEA niet optimaal. En dat we continu naar beiden moeten blijven kijken.

Lees meer: Eerst SEO daarna SEA

Wat moet u begrijpen:

Een zoekmachine werkt op basis van relevantie. Zodra we dit begrijpen wordt SEO al een stuk makkelijker. Een zoekmachine is in feite een grote machine die alle websites van het internet indexeert, dus letterlijk een enorm register aanmaakt voor het internet. We kunnen het ook zien als een enorme inhoudsopgave van het internet.

Lees meer: Wat moet u begrijpen:

Wat gebruikt een zoekmachine?

Een website met veel bezoekers zal interessant (kunnen) zijn. Zeker als de bezoekers per zoekopdracht te categoriseren zijn. Een zoekmachine weet de bezoekersaantallen via website statistieken programma's zoals bijvoorbeeld Google Analytics. U weet uw website statistieken van uw website, maar een zoekmachine weet dit ook. Daar is overigens niets mis mee. Website statistieken wordt aan de lopende band verzameld en verhandeld tussen zoekmachines, marketing instanties, onderzoek bureaus, etc.

Lees meer: Wat gebruikt een zoekmachine?

Waar moet u rekening mee houden?

Bij het bouwen van een website kunt u het beste meteen met SEO beginnen. SEO is een manier van het optimaal schrijven en plaatsen van de inhoud van uw website, het zoekmachine vriendelijk maken van uw website inhoud. Dit geld voor alle inhoud van uw website en begint dus bij de domeinnaam en eindigt in de bestandsnaam van een afbeelding geplaatst op uw website. Alle inhoud is van invloed op de relevantie van uw website, begin dus meteen bij het bouwen. Achteraf SEO toepassen is mogelijk, maar gaat vaak gepaard met het herschrijven van grote delen van uw website.

Domeinnaam

SEO begint bij dus het vastleggen van de juiste domeinnaam, een domeinnaam telt namelijk behoorlijk mee in de relevantie-beoordeling van een zoekmachine. Bijna alle bedrijven leggen hun bedrijfsnaam vast als domeinnaam, dat zullen wij ook altijd adviseren. Echter adviseren wij ook om daarnaast na te denken over een extra domeinnaam.

Lees meer: Domeinnaam

Zoekmachine vriendelijke URL's

Zoekmachine vriendelijke URL's zijn bijna net zo belangrijk als de domeinnaam. Ook hier geld het zelfde principe, zorg ervoor dat het zoekwoord of het onderwerp zo goed mogelijk in de domeinnaam terecht komt. Gaat de webpagina op de website van slager de jong over slagersmessen, zorg dan voor een URL zoals: www.slagerij-dejong.nl/slagersmessen. En zeker niet www.slagerij-dejong.nl/index.php?pageid=1243.

Lees meer: Zoekmachine vriendelijke URL's

Meta description

De meta-description kunt u zien als de beschrijving van uw website / bedrijf in één of twee zinnen. Dit is dus voor u een extra mogelijkheid om uw website te voorzien van voor uw bedrijf relevantie tekst. De meta-description wordt normaliter niet zichtbaar weergegeven op uw eigen website, echter wel in de zoekresultaten van een zoekmachine. Zorg dus voor een relevante tekst (die dus voldoende zoekwoorden bevat) maar ook pakkende/leesbare tekst.

Lees meer: Meta description

Pagina titel

De titel van een pagina is zeker belangrijk. Maar al te vaak zien wij op een homepage een tekst zoals 'Welkom op de website van 'Bakkerij Brood'. In de ergste gevallen zien wij alleen de tekst 'home' staan. Beide voorbeelden zijn niet goed. Met een titel kunt u veel meer, gaat het om bijvoorbeeld een bakker met het beste maïsbrood van Roermond en omgeving denk dan bijvoorbeeld aan: 'Bakkerij Brood, het beste maïsbrood van Roermond en omgeving.'

Lees meer: Pagina titel

Meta keywords

De meta-keywords zijn (gelukkig) niet zichtbaar voor een bezoeker, maar helpen iets in een hogere weergave in de zoekresultaten. Wat vaak vergeten word is dat een meta-keyword iets anders is dan één woord, het kunnen ook twee (of meer) woorden zijn. Zo zal een slager vindbaar willen zijn via de meta-keywords: 'slager, slagerij, vlees, mals, mals vlees' (en nog veel meer). Gebruik dus ook meerdere woorden.

Lees meer: Meta keywords

Website inhoud

De inhoud van de website is uiteraard belangrijk voor de hoogte van uw website in de zoekresultaten. De inhoud van uw website zorgt allereerst voor de presentatie van uw bedrijf/producten/uzelf/etc. wat zorgt voor bezoekers. Bedenk mooie teksten en maak gebruik van afbeeldingen. Een zoekmachine zal uw website ook bezoeken en indexeren, dus alle inhoud van uw website indexeren en o.a. kijken naar uw bezoekersaantallen. Werk niet teveel met keywords in uw zichtbare tekst, maar houd uw tekst leesbaar voor uw bezoekers. Een zoekmachine controleert op een goede balans van tekst, afbeeldingen, keywords, etc.

Lees meer: Website inhoud

Webmaster Tools

De Webmaster Tools van Google zijn interessant omdat u via deze Tools erachter komt wat Google allemaal weet van uw website. Welke websites naar uw website verwijzen, maar ook het zoekverkeer (basics). Daarnaast is deze Tool interessant omdat we hiermee aan kunnen geven waar de sitemap van uw website staat. Die zal Google dan voortaan gebruiken om uw website te indexeren. Zo hoeft u niet te wachten totdat Google uw (nieuwe) website heeft gevonden, maar u vertelt Google dat deze bestaat (en uit welke pagina's).

Lees meer: Webmaster Tools

Linkbuilding

Met Linkbuilding bedoelen we letterlijk een netwerk van links 'bouwen'. Met andere woorden ervoor zorgen dat andere (relevante!) websites een link maken naar uw website. Dit doen websites niet zomaar, dat kan een langdurig proces zijn. En als websites dit zomaar doen, dan zijn het links die we niet eens willen hebben.

Lees meer: Linkbuilding